Hogyan tanítsuk meg Szor-Szer-Ször
meséit 7-10 éves
gyerekeknek?
Első lépésként ugyanúgy, ahogyan azt már leírtam az
óvodáskorúaknál. Ám ebben az esetben nem állunk meg ott, hogy megismerik az
összes mesét, hanem áttérünk a számok használatára is.
Iskoláskorú gyerekek esetében is először megbeszéljük
gyermekünkkel/diákunkkal, hogy kik és mik vannak a képen. Ezután elmondjuk a
mesét kétszer egymás után, majd megkérjük, hogy próbálja meg elmondani.
Amikor egy-egy képeskönyv meséit már ismeri, és helyesen el
tudja mondani, akkor elővesszük a karakterek képeit, és kérjük, hogy mondja el
önállóan a két kiválasztott szereplőről szóló mesét. Itt már az emlékezetére
kell hagyatkoznia. Ha így is el tudja mondani a történetet, és helyes számokat
használ, jöhet a következő lépés!
- Mi is történt, amikor Hattyú
Hanni és Gombóc Gábor találkozott?
- Gábor bedobott Hanninak a
tóba EGY kenyérdarabkát. KETTŐ hal is rá akart kapni a finom falatra…
- Igen, EGY kenyérdarabkát
dobott be, és KETTŐ hal akart rákapni. (A számokat erős hangsúlyozással
mondjuk! Közben írjuk is őket az
egyenlőségjel után!)
Ha összeolvassuk a két számjegyet, milyen
számot kapunk?
- 12.
- Helyes! A matematika
nyelvén tehát így írhatjuk le ezt a mesét: 2∙6=12 (Tegyük ki a szorzás jelét a
számjegyek közé, és írjuk a végére: =12.
Mostantól kezdve apránként
minden mesét „lefordítunk” matematikai nyelvre!
Ehhez hasonlóan feldolgozunk még néhány mesét, aztán már nem
is lesz szükség megbeszélésekre, maguktól fogják mondani a gyerekek a
szorzásokat.
No comments:
Post a Comment