Friday 14 June 2013

Szor-Szer-Ször meséi KÉZIKÖNYV 1. rész



Hogyan tanítsuk meg Szor-Szer-Ször meséit 3-7 éves gyerekeknek?

Először csak bemutatjuk mind a nyolc szereplőt a gyerekeknek, és elmondjuk, hogy Szor-Szer-Ször meséi róluk szólnak. Első lépésként megbeszéljük gyermekünkkel/diákunkkal, hogy kik és mik vannak a képen. Majd kétszer elmeséljük a képhez tartozó mesét, azután már bátorítjuk, hogy ő is kapcsolódjon be a mesélésbe. Hamarosan már emlékezni fog a mesére, és egyedül is el tudja mondani.
Nézzünk egy konkrét példát:
1, Felmutatjuk a 2x6=12 meséről szóló képet.



2, Irányított beszélgetés keretében, kérdések segítségével megkeressük a mese „lényegét”.
- Kiket látunk a képen? (Felemelhetjük a két karakter képét segítségképpen. Nem a vásári kofákról és a vásárlókról szól a történet, és ezt hangsúlyozni akarjuk.
- Hattyú Hannit és Gombóc Gábort.
- Hol játszódik a történet?
- A tóparton.
- Mivel akar Hanninak kedveskedni Gábor?
- EGY kenyérdarabkával.
- Mi akart lecsapni a finom falatra?
- KETTŐ hal.

3, A kis bevezető beszélgetés után szólítsuk fel a gyerekeket, hogy most nagyon jól figyeljenek, mert a kétszeri mesehallgatás után egy ügyes gyerek egyedül is elmondhatja a mesét. Motiváljuk is őket: ha nagyon pontosan meséli, ugyanúgy, ahogyan anya/apa vagy a tanító néni/bácsi mondta el, akkor kaphat egy matricát.
Meséljük el a történetet, kétszer egymás után!
Hattyú Hanni a nyári vásárkor különös gonddal tisztálkodott. Egyszer csak a sok ember között meglátta Gombóc Gábort, aki éppen felé tartott. Gábor bedobott Hanninak a tóba EGY kenyérdarabkát. KETTŐ hal is rá akart kapni a finom falatra, de Hattyú Hanni volt ügyesebb, gyorsan bekapta a csemegét.

4, Válasszunk egy önként jelentkezőt, aki elmondhatja a mesét! A „körítésnek” nem kell pontosnak lennie, de az EGY kenyér és KETTŐ hal legyen benne, ilyen sorrendben! Ha a főszereplőket jól mondja, és az EGY kenyér KETTŐ hal stimmel, nagyon dicsérjük meg, és kapjon jutalommatricát! Ha nem tudta jól, mondjuk el újra a mesét, rámutatva mindig arra a szereplőre, tárgyra, akármire, amiről éppen beszélünk, majd dicsérjük meg az önkéntes mesélőt, hiszen bátor volt, vállalkozott a feladatra.
5, A meséket újra és újra vegyük elő, hogy bevésődjenek a kicsik agyába! A képeket akár ki is tűzhetjük a falra, hogy bármikor rátekinthessenek. Egy-egy „mesecsalád” végeztével adjuk nekik ajándékba a képeskönyveket, hadd nézegessék otthon is. Ha óvodáskorban megtanulják a meséket, akkor később, a szorzótábla tanulásakor nagy segítség lesz nekik, ha elővehetik Szor-Szer-Ször képeskönyveit.
Ennél a korosztálynál nincs több tennivalónk, de ha a gyermek kiemelkedően értelmes, és van rá igénye, vele is lehet tovább folytatni a módszert az iskoláskorú gyermekeknél található leírás alapján.

2 comments:

  1. Nagyon jó! Látszik, hogy kolléga vagy! :))
    Köszönöm a Te energiáidat is!

    ReplyDelete
  2. Köszönöm, Gizus! Az e heti aktív részvételedet is!

    ReplyDelete