Sunday 16 June 2013

Szor-Szer-Ször meséi KÉZIKÖNYV 2.



  
Hogyan tanítsuk meg Szor-Szer-Ször meséit 7-10 éves gyerekeknek?
Első lépésként ugyanúgy, ahogyan azt már leírtam az óvodáskorúaknál. Ám ebben az esetben nem állunk meg ott, hogy megismerik az összes mesét, hanem áttérünk a számok használatára is.
Iskoláskorú gyerekek esetében is először megbeszéljük gyermekünkkel/diákunkkal, hogy kik és mik vannak a képen. Ezután elmondjuk a mesét kétszer egymás után, majd megkérjük, hogy próbálja meg elmondani.
Amikor egy-egy képeskönyv meséit már ismeri, és helyesen el tudja mondani, akkor elővesszük a karakterek képeit, és kérjük, hogy mondja el önállóan a két kiválasztott szereplőről szóló mesét. Itt már az emlékezetére kell hagyatkoznia. Ha így is el tudja mondani a történetet, és helyes számokat használ, jöhet a következő lépés!
Újabb beszélgetés következik, már csak a karakterek képeire lesz szükségünk, a mese illusztrációjára nem. Segítségükkel tegyünk ki a táblára/ asztalra matematikai feladványokat! Most is a korábbi példával mutatok be egy beszélgetést:  
- Mi is történt, amikor Hattyú Hanni és Gombóc Gábor találkozott?
- Gábor bedobott Hanninak a tóba EGY kenyérdarabkát. KETTŐ hal is rá akart kapni a finom falatra…
- Igen, EGY kenyérdarabkát dobott be, és KETTŐ hal akart rákapni. (A számokat erős hangsúlyozással mondjuk! Közben írjuk is őket  az egyenlőségjel után!)

 Ha összeolvassuk a két számjegyet, milyen számot kapunk?
- 12.
- Helyes!  A matematika nyelvén tehát így írhatjuk le ezt a mesét:  2∙6=12 (Tegyük ki a szorzás jelét a számjegyek közé, és írjuk a végére: =12. 
Mostantól kezdve apránként minden mesét „lefordítunk” matematikai nyelvre!

Ehhez hasonlóan feldolgozunk még néhány mesét, aztán már nem is lesz szükség megbeszélésekre, maguktól fogják mondani a gyerekek a szorzásokat.

No comments:

Post a Comment